Monday, November 9, 2009

1Malaysia


1Malaysia.
1Malaysia telah di ilhamkan oleh Perdana menteri Dato' Sri Najib Tun Abdul Razak. Program ini telah dilancar selepas Dato Sri Najib bin Razak menjadi Perdana menteri Malaysia yang ke enam pada hari bulan 3 April 2009. Program ini bertujuan untuk meningkatkan penghayatan rakyat pelbagai kaum dan agama tehadap aspek perpaduan nasional. Program 1Malaysia merangkumi 4 aspek seperti perpaduan, budaya, social dan pindidikan.
Perpaduan.
Kita tahu bahawa Negara kita mempunyai pelbagai kaum, antara kaum yang terbesar di Negara kita ialah kaum Melayu, Kaum Cina dan kaum India. Oleh itu, melalui program 1Malaysia ini bermatlamat untuk mengekalkan dan menigkatkan perpaduan kaum masyakat kita ini. Malahan itu, dapat menguatkan Malaysia dan rakyatnya daripada sebarang cabaran.
Budaya
Dengan adanya parpaduan diantara kaum, akan wujudnya budaya yang harmoni antara kaum kita. Budaya yang biasa ditunjuk atau diterapkan oleh kaum kita ialah budaya perkauman, budaya tolong-monolong dan pelbagai budaya yang mempunyai nilai yang harmoni.
Sosial
Prinsip sosial dalam 1Malaysia pula tidak mengtepi sabarang kaum dari segi kebajikan dan aspek-aspek social. Malahan itu, kaum Malaysia dapat melebarkan khidmat mereka kepada kaum yang lain.
Pendidikan
Jesteru itu, pindidikan juga tidak ke tinggalan dalam program 1Malaysia ini. Kerana jika kaum Malaysia mempunyai pengatahuan yang meluas maka, kaum Malaysia kita dapat membantu meningkatkan prestasi Malaysia dan mempunyai semangat cinta akan Negara.
Akhir kalam, program 1Malaysia ini amat bermanafaat untuk rakyat Malaysia. Secara kesimpulannya program 1Malaysia ini boleh dikaikan dengan peribahasa ‘bersatu kita teguh, bercerai kita roboh’. Oleh itu, rakyat Malaysia haruslah bersama-sama mengalakkan lagi program 1Malaysia ini.

No comments:

Post a Comment